Menținerea sănătății și controlul apetitului iarna

0
147

1-menținerea-sanatatii-iarnaMenținerea sănătății iarna este esențială, ca de altfel în orice anotimp. Iarna, ziua este mai scurtă și noaptea mai lungă. Atunci când se întunecă devreme afară, oamenii stau mai mult în casă și ce credeți că fac? Au obiceiul de a mânca mai mult. Iarna este un anotimp care le afectează starea de spirit, starea de dispoziție și obiceiurile alimentare. Iarna, oamenii fac și mai puțină mișcare, deci au șanse mari să crească rapid în greutate.

Navigare rapidă în articol:

Apetitul crește pe măsură ce temperaturile scad

2-mancam-mult-iarna

Acest lucru are o explicație simplă și anume, organismul consumă mai multă energie pentru a se adapta la schimbările de temperatură. Vremea de afară este rece în anotimpul de iarnă, iar acest lucru ne stimulează pofta de mâncare. Dacă ar fi să ținem cont de faptul că iarna s-ar putea să fie mai îndelungată, să își arate semnele și în luna martie, este clar că trebuie să fim atenți la dietă, să facem în așa fel încât să ne menținem greutatea corporală sub control.

Specialiștii în domeniul medical spun că pe măsură ce temperaturile scad și pofta de mâncare crește. Deci, dacă avem un grad de obezitate, riscul să mai adăugăm câteva kg în plus este destul de mare iarna, mai ales că acum este perioada când se consumă tot felul de bunătăți, preparate culinare tradiționale: slănină, cârnați, pastramă, șuncă, etc.

Experții spun că iarna, pe lângă faptul că este frig, în plus și zilele sunt mai scurte, iar nopțile mai lungi. Acest lucru ne face să ne bucurăm mai puțin de lumina soarelui și astfel să aveam un deficit de vitamina D. Majoritatea dintre noi avem stări de oboseală iarna, sau chiar de depresie cauzate de lipsa de expunere suficientă la lumina soarelui. Ceasul biologic al organismului este afectat de scăderea luminii în timpul iernii, dar și nivelul serotoninei din creier este scăzut datorită acestui fapt.

Poftele alimentare iarna

3-mancare-iarna

Iarna, apetitul nostru pentru alimente grase, bogate în calorii crește, avem tendința de a consuma mai mult carbohidrați, carne și alte produse care îngrașă. Se spune că aceste alimente ne fac să ne simțim mai confortabili în sezonul de iarnă. Este vorba de pofta pentru anumite tipuri de alimente care, din păcate, sunt considerate adevărate bombe calorice pentru organism.

Senzația de frig pe care o simțin iarna ne face să ne dorim să ne încălzim rapid și să consumăm alimente cu un conținut bogat în carbohidrați, zaharuri și amidon. Mâncarea ne va stimula metabolismul și va crește temperatura corpului.

Iarna nu avem poftă pentru fructe și legume, pentru salate proaspete, ne dorim să avem o masă bogată în alimente delicioase, dar care sunt greoaie și bogate în calorii. Totuși trebuie să avem grijă ca dieta zilnică să conțină o cantitate semnificativă de fructe și legume pentru menținerea sănătății organismului.

Ardem mai multe calorii iarna?

4-mancam-mult-iarna

Mulți dintre noi ne găsim scuze că mâncăm mai mult iarna din cauza gerului. Se pare că avem nevoie de mai multe calorii pentru a ne proteja împotriva frigului. Într-o anumită măsură acest lucru este adevărat dar nu trebuie exagerat.

Cu siguranță ne dăm seama că apetitul nostru a crescut în acest anotimp, nu putem nega asta, iar în plus trebuie să recunoaștem că ne vine greu și să-l controlăm. În definitiv acest lucru este normal, pentru că potrivit specialiștilor corpul nostru pierde din căldură atunci când intră în contact cu frigul și drept urmare, consumă mai multă energie pentru a se încălzi.

Pofta de mâncare iarna este normală dar trebuie să avem grijă să nu consumăm în exces alimente grase, care îngrașă. Organismul are capacitatea incredibilă de a se adapta dar, din păcate, stomacul poate fi la un moment dat în imposibilitatea de a digera normal prea multă hrană grasă. Acest lucru va duce la apariția problemelor digestive, de aceea este bine să prevenim acest lucru prin alegerea unei alimentații care să fie cât mai variată și sănătoasă.

Ce alimente alegem în postul Crăciunului pentru menținerea sănătății

5-post

Este important să ne menținem sănătatea organismului, de aceea în perioada de post trebuie să consumăm alimente care sunt complete din punct de vedere nutrițional. Pentru că vom renunța la carne, trebuie să înlocuim proteinele animale cu proteine vegetale.

Postul ajută la detoxifierea organismului, la revitalizarea acestuia și încetinirea procesului de îmbătrânire înainte de vreme. Prin post stimulăm regenerarea celulelor, îmbunătățim funcția sistemelor organismului.

Trebuie să avem grijă să oferim corpului alimente prin care să asigurăm nutrienții esențiali și energia necesară organismului. Să ne menținem sănătatea organismului depide de noi.

Dieta de post – Cum mâncăm sănătos?

Alimente pentru perioada de post pentru menținerea sănătății:

  • Orezul este un aliment foarte sănătos pentru organism, recomandat chiar și pentru sportivi pentru că oferă energie corpului. Consumul de orez nu duce la creșterea în greutate, iar în plus este bogat în carbohidrați, proteine, aminoacizi esențiali, fibre, minerale – potasiu, magneziu, zinc. Orezul este un aliment care creează o stare de sațietate pentru mai mult timp și reglează nivelul de zahăr din sânge. Poate fi consumat mai mult timp pentru că oferă nutrienți și multă energie organismului.
  • Ciupercile sunt considerate super-alimente pentru că au aminoacizi și alți nutrienți importanți pentru sănătate, pentru prevenirea îmbătrânirii premature a organismului. Ciupercile au glutation, antioxidanți care mențin sănătatea corpului. De asemenea s-a descoperit că în ciuperci există o substanță care stimulează autofagia, proces care ajută în oprirea dezvoltării celulelor canceroase, în prevenirea bolilor degenerative și a bolii Alzheimer. Acest proces înseamnă capacitatea organismului de a elimina toxinele, resturile de celule bolnave, moarte, de a le dezmembra în bucăți și de a le recicla (ca sursă de energie sau la formarea de noi ceule) prin intermediul sistemului imunitar.
  • Fasolea este o excelentă sursă de proteine vegetale de bună calitate. Fasolea are carbohidrați, fitoestrogeni, lignani, izoflavone, care au efect benefic asupra metabolismului uman.
  • Sfecla roșie este foarte sănătoasă, se poate consuma în diferite variante culinare. Are multe proprietăți pentru organism, previne anemia și combate oboseala. Sfecla roșie este bună pentru stimularea sistemului imunitar pentru sânge și inimă.
  • Năutul are puține calorii și nu îngrașă. Acum se găsește frecvent în supermarket-uri hummus, un preparat gustos ca năutul care ajută în menținerea sănătății.
  • Varza este bogată în nutrienți, vitamine, minerale, fibre. Este recomandată la orice masă, în salate, preparate culinare sau ca varză murată. Sucul de varză este un remediu eficient pentru ulcerul duodenal.
Citește și:  Tirozina - un aminoacid cu efecte complexe

Iarna ne afectează starea de spirit?

6-anxietate

Specialiștii spun că schimbarea anotimpurilor ne poate afecta sănătatea mintală. În fiecare an oamenii suferă de depresie mai ales din cauza schimbărilor bruște de temperatură, ei sunt diagnosticați cu tulburare afectivă sezonieră. Este un fel de depresie de toamnă târzie sau de depresie de iarnă. Practic oamenii suferă de oboseală, de stări depresive, de anxietate.

Iarna, vremea rece poate afecta starea psihică a oamenilor, poate agrava simptomele unor persoane care suferă deja de anumite boli psihice. Specialiștii au constatat faptul că vremea de iarnă poate agrava stările depresive la oameni și simptomele la cei care suferă de tulburare bipolară. Astfel de persoane au frecvent stări de deprimare, proastă dispoziție și insomnie. Se adaptează cu dificultate la schimbările climatice și manifestă mereu simptome caracteristice oamenilor depresivi.

Anxietata poate fi și ea agravată iarna, deoarece acest anotimp sensibilizează aceste persoane, le face să devină mai nervoase, mai irascibile, să aibă schimbări de dispoziție. Vremea rece și zilele întunecate predispun la tristețe, crize de anxietate și atacuri de panică.

Prevenirea anxietății și depresiei ajută în menținerea sănătății.

Iarna ne influențează gândurile și creativitatea

7-depresie

Poate este greu de crezut, dar temperaturile reci ne pot influența gândurile noastre. Experții au constatat acest fapt la oameni. Ei consideră că frigul ne influențează deciziile, modul cum judecăm oamenii, cum percepem situațiile, cum rezistăm la stres și altele.

Gerul are un efect deosebit asupra psihicului uman și acest lucru a fost deja demonstrat de cercetători. Oamenii au tendința de a judeca mai aspru persoanele din jur din cauza temperaturilor scăzute. Senzația de frig le crează un disconfort și îi face să fie mai nervoși și mai irascibili.

De asemenea, cercetătorii au constatat la oameni dorința de a se uita la filme romantice iarna. Ei spun că oamenii asociază filmele romantice cu căldura și de aceea le preferă în acest anotimp.

Și creativitatea oamenilor este influențată de schimbările de temperatură. Oamenii care stau într-o cameră caldă au o capacitate creativă mai bună decât cei care sunt într-o zonă mai răcoroasă. Căldura îi ajută pe oameni să-și manifeste mai mult creativitatea și să fie mai generoși.

Sfaturi pentru a ne păstra sănătatea iarna

8-ceai

Bea ceai iarna! Aceasta este o modalitate eficientă de a-ți încălzi corpul, de a-ți crește imunitatea. Ceaiul verde și ceaiul negru conțin antioxidanți și substanțe flavonoide care au efect benefic asupra sănătății. Aceste ceaiuri băute în mod regulat mențin sănătatea vaselor de sânge.

Ceaiul de echinaceea are efect bun în creșterea imunității și este recomandat pentru întărirea organismului și prevenirea răcelii.

În plus ceaiul ajută și la hidratarea organismului. Desigur hidratarea trebuie realizată în special cu apă plată și dacă este posibil cu apă cu un pH mare (de la farmaciile naturiste). Află ce riscuri apar în organism dacă nivelul de aciditate este mare. Nu sunt recomandate băuturile carbogazoase și consumul mare de cafea. De asemenea trebuie evitate băuturile alcoolice.

Dormi suficient pentru menținerea sănătății! Somnul ajută la refacerea organismului și a sistemului imunitar. În fiecare seară trebuie să ne asigurăm că avem parte de un somn odihnitor deoarece doar așa vom avea a doua zi suficientă energie să ne adaptăm condițiilor de muncă, la stres și schimbările climatice.

Lipsa de somn scade imunitatea și rezistența organismului și crește riscul de îmbolnăvire. Pentru a dormi bine este indicat ca dormitorul să fie întotdeauna o cameră liniștită în care să existe și un purificator de aer care să elimine alergenii și alți poluanți care pot afecta somnul.

Alte sfaturi utile pentru menținerea sănătății

Redu stresul din viața ta! Acest lucru este esențial dacă vrei să-ți menții sănătatea. Stresul îndelungat distruge sănătatea, afectează grav sistemul imunitar al organismului și sistemul nervos. Drept urmare, organismul va deveni mai vulnerabil la boli, la gripă și răceală. Reducerea stresului este importantă pentru creșterea imunității, respectiv pentru creșterea nivelului de anticorpi care combat infecțiile.

Stresul se reduce prin sport, muzică, meditație, masaj, băi calde și relaxante, lectură, etc. Eliminarea stresului ajută în menținerea sănătății.

Vaccinul antigripal ajută în prevenirea îmbolnăvirii! Acest vaccin este disponibil pentru oricine. Trebuie doar să mergeți la medicul de familie. Se poate cumpăra din farmacie. Persoanele trecute de 60 de ani sunt mai sensibile la gripă deoarece au sistemul imunitar mai slab.

Fă sport iarna pentru a fi mai sănătos

9-sport-iarna

Iarna ne simțim mai somnoroși, mai letargici, din cauza vremii, a frigului și a lipsei de lumină. Acest anotimp ne face să ne pierdem starea de bună dispoziție și să ne dorim să stăm în casă, la căldură, să ne uităm la TV, la emisiunile preferate. Pentru a scăpa de această stare de letargie trebuie să facem mișcare, să renunțăm la viața sedentară. În afară de mersul la muncă, trebuie să facem și puțin sport pentru a ne menține organismul în formă.

Medicii spun că majoritatea oamenilor au tendința de a acumula câteva kg în plus iarna. Oamenii nu fac sport, dar mănâncă alimente bogate în calorii. Pentru a preveni obezitatea, oamenii trebuie să facă mișcare, chiar dacă este frig. Mulți oameni evită să iasă prea mult din casă iarna și caută mereu motive să nu facă mișcare.

Antrenamentele ușoare în aer liber iarna, dimineața, sunt benefice organismului, sunt o modalitate de a lua o doză mică de lumină solară și de a ajuta astfel la creșterea aportului de vitamina D în organism.

Specialiștii consideră că sportul iarna îmbunătățește starea de spirit și crește imunitatea organismului, lucru foarte necesar în acest anotimp când apar afecțiuni și boli specifice – răceală, gripă. Medicii consideră că doar câteva minute de exerciții fizice iarna în fiecare zi ajută în creșterea rezistenței organismului, consolidarea imunității împotriva unor infecții virale și bacteriene.

Prin sport oamenii ar putea arde caloriile suplimentare. Astfel ar putea preveni transformarea lor în grăsime, cum se întâmplă atunci când duc o viață sedentară. De exemplu jogging-ul iarna oferă o stare de bună dispoziție, te înviorează și te ajută să arzi mai multe calorii. Prin sport se sporește rezistența organismului, se îmbunătățește starea mentală, se poate regla temperatura corpului mai bine.

Sportul ajută în menținerea sănătății organismului.

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.